Behandling af visdomstænder

Få fjernet dine visdomstænder - smertefrit

Visdomstænder er det sidste sæt af store kindtænder, som typisk kommer sidst i teenageårene.

Hvad er en visdomstand?

En visdomstand er den bagerste tand i tandrækken, og som udgangspunkt er den ikke anderledes end de andre kindtænder. Den vokser dog ud langt senere end de øvrige tænder, og det kan ofte resultere i en række problemer og komplikationer.

For de fleste gælder det nemlig at der ikke er plads til visdomstænderne. Dette kan betyde, at visdomstanden vokser skævt frem, giver anledning til betændelse og caries – også i de foranstående tænder.

Hvor mange visdomstænder får man?

Du kan få i alt fire visdomstænder – to i overkæben og to i underkæben. Det er dog ikke på alle mennesker, at de bryder frem og det er det heller ikke alle mennesker der oplever problemer eller gener med visdomstænder.

De mennesker der oplever problemer og komplikationer med de nye tænder, bliver ofte nødt til at få dem fjernet.

Hvis du er i tvivl om dine visdomstænder skal fjernes kan du tage en snak med tandlægen om det.

Kan jeg få problemer med dine visdomstænder?

Visdomstænder kan give problemer, hvis de frembryder i en uheldig vinkel. Nogle kan ligge horisontalt eller have retning mod eller væk fra nabotanden. Andre peger ind mod tungen eller ud mod kinden.

Ofte er der kun plads til, at en del af visdomstanden bryder frem i munden. Såfremt den delvist frembrudte tand ikke gør skade, er der ingen grund til at tandlægen fjerner den.

Der kan imidlertid opstå betændelse i tandkødet omkring en delvist frembrudt visdomstand. Hvis dette sker, vil der opstå smerte, rødmen og hævelse omkring tanden – og du kan have problemer med at åbne munden helt.