Få dine regelmæssige tandeftersyn hos tandlægehuset

Pas godt på dine tænder

Vil du have et smukt og blændende smil? Så er det vigtigt at huske de regelmæssige eftersyn.

Hvor tit skal mine tænder tjekkes?

For nogle år siden var det hver 6.-7. måned, men i dag er individuelle forhold afgørende. Hvor tit du skal til tandlæge afhænger nemlig af, hvor stor en risiko du har for at udvikle tand- og mundsygdomme. Det betyder også noget, om du allerede har haft tand- og mundsygdomme.

Det betyder, at du skal gå til tandlæge så sjældent som muligt og samtidig så ofte som nødvendigt for at undgå udvikling af sygdom – og aldrig sjældnere end hvert andet år.

Sammen kan du og din tandlæge aftale, hvor lang tid der skal gå mellem dine besøg hos tandlægen. Overordnet skal I tage hensyn til tre faktorer:

•    Din munds nuværende tilstand

•    Din risikoprofil

•    Din sygdomserfaring

Har du aktiv sygdom og høj risiko for ny sygdom eller forværring af eksisterende sygdom, skal du gå hyppigere til tandlæge, end hvis du aldrig har haft tandsygdomme, ikke har nogen sygdomsaktivitet og har en lav risiko.

Tandlægen bruger et offentligt vejledningsskema til at afklare, hvor ofte netop du skal til tandlæge. Tiden mellem dine tandlægebesøg behøver ikke at være den samme gennem hele livet, for din livssituation kan ændre sig, og forhold i mundhulen kan ændre sig, hvis du fx får sygdom i tænder og mund efter mange år uden problemer.

Kom hurtigt til tandlæge

Det er let at skifte tandlæge - se her hvordan

Hvilke eftersyn findes der?

Tandlægeforeningen udstikker retningslinjerne for hvor ofte du skal til tandlæge. Du kan selvfølgelig stadig få foretaget dit regelmæssige halvårs tandeftersyn, men i dag kalder man det en diagnostisk grundundersøgelse. Grundundersøgelsen er et overordnet tjek af dine tænders tilstand.

Hos Tandlægehuset tjekker vi din munds generelle tilstand, og derefter vurderer vi hvilken slags undersøgelse du skal have – du kan enten få en udvidet grundundersøgelse eller blot en statusundersøgelse. Det kan vi fortælle meget mere om når du kommer hos os..

For dig som patient findes der også en individuel forebyggende behandling, der laves i forbindelse med en statusundersøgelse og forudgående undersøgelse. Her finder tandlægen frem til dit behandlingsbehov, der udløser den individuelle forebyggende behandling.

I nogle tilfælde vil det være nødvendigt at tage røntgenbilleder af dine tænder – simpelthen for at kunne udarbejde den mest optimale behandlingsplan. Man betaler ekstra for røntgenbilleder, men det er ofte nødvendig for tandlægen, for at kunne følge udviklingen i mundhulen.

Hvordan bliver jeg indkaldt til eftersyn?

Er du ny patient hos Tandlægehuset skal du selv bestille en tid til et eftersyn. Når vi har gennemgået dine tænder får du af vide, hvilken gruppe du tilhører og hvor ofte du skal komme.

Du kan herefter lave en aftale med tandlægen om, at du regelmæssig bliver indkaldt, når det der nødvendigt. Går du fast ved en tandlæge, bliver du automatisk undersøgt og inddelt i grupperne ved dit næste eftersyn.

Vi anbefaler at du laver en aftale med om regelmæssige indkald, så du ikke springer de vigtige eftersyn over. Det betaler sig at holde løbende øje og søge behandling, hvis det er nødvendigt, da det nedsætter behovet for behandling – og dermed sparer dig for en masse penge.

Hvad får jeg undersøgt ved tandeftersynet?

Til et tandeftersyn får du lavet en undersøgelse af dit tandsæt og mundhule. Her fastsætter tandlægen dit behandlingsbehov og inddeler dig i den gruppe, som du tilhører.

Ved eftersynet får du altså en plan for, hvad du selv skal gøre, for at opretholde eller forbedre din mundhygiejne, samt en plan for, hvor ofte du skal gå til kontrol ved tandlægen.

Det er vigtigt, at du overholder dine eftersyn, da du her får vished omkring udviklingen. Du sikrer ligeledes, at begyndende tandproblemer bliver opdaget i tide, og ikke udvikler sig til mere omfattende skader.

Er du i tvivl eller vil du vide mere så kontakt. Her kan vi blandt andet forklare dig hvor ofte du skal til tandlæge.

Du finder os her:

Tandlægehuset København