Smertefri rodbehandling

Rodbehandling -uden bivirkning og gener

En rodbehandling behøver ikke at være forbundet med smerter. Ved hjælp af den nyeste teknologi tilbyder vi dig en 100% smertefri behandling.

Hvorfor skal en tand rodbehandles?

De bakterier, som har forårsaget selve cariesangrebet, trænger ned til tandens nerve og skaber en form for betændelsestilstand i tanden. Dette kræver en rodbehandling.

En anden årsag til at rodbehandle kan være, at tanden har været udsat for et såkaldt traume – typisk efter et slag eller fald – som har medført et tab af blodforsyning eller blottelse af nerven. Symptomerne er ofte kraftige smerter fra tanden, og kan i nogle tilfælde ses ved en lille lyserød plet centralt i tanden.

En tand skal også rodbehandles ved kronisk rodbetændelse – også selvom der ikke er smerter fra tanden.

Hvad er en rodbehandling?

Behandlingen kan være relativt kompliceret, og som afhænger af, hvor meget kontrol man får over bakterierne.

Resultatet af behandlingen afhænger af, hvordan tandens rødder og kanaler er. Dette er forskelligt fra person til person. Hvis betændelsen ikke forsvinder efter første behandling, kan en rodspidsoperation blive nødvendig.

Det er ikke altid muligt at lave en almindelig rodbehandling gennem tandkronen, hvis rodkanalen er blevet blokeret med en rodstift fra en tidligere behandling. Her kan det være nødvendigt at behandle betændelsen gennem en operation.

Ved en normal behandling af roden er tandlægen nødt til, at fjerne meget af tandsubstansen for at komme ned til rodkanalen. Tandsubstansen erstattes dog efterfølgende for at fylde tanden ud igen.

Der er ingen garanti for, at behandlingen altid lykkes. Det afhænger i høj grad af tandens tilstand. Rodbehandlinger lykkes dog i gennemsnit i mellem 80 – 85% af tilfældene.

Der er desværre ingen garanti for, at behandlingen altid lykkes. Det afhænger af tandens tilstand og behandlingsmetode. Udførte rodbehandlinger lykkes 80 – 85% af tilfældene.

Hvordan udføres behandlingen?

En rodbehandling udføres typisk ved at tandlægen borer et lille hul i tanden for at komme ind til nerven i rodkanalen. For at forhindre at nye bakterier trænger ned i rodkanalen, beskyttes tanden med et tyndt lag af gummi. Derefter bliver rodens længde fastlagt ved hjælp af et røntgenbillede.

Hvis der er tale om rodspidsbetændelse, skal rodkanalen udrenses yderligere og det kræver ofte flere besøg hos tandlægen.

I perioden mellem behandlingerne lukkes rodkanalen midlertidigt. Når tandlægen skønner, at rodkanalen er færdigrenset og desinficeret, fyldes rodkanalen op.