LIDER DU AF Paradentose?

Vi kan hjælpe hvis du lider af paradentose

Paradentose (parondotose) er en betændelsessygdom i tændernes omgivende støttevæv, som kræver behandling

Hvad er paradentose?

Paradentose opstår hvis dit tandkød har været ramt af tandkødsbetændelse i en længere periode, uden behandling.

På denne måde har bakterierne spredt sig til de dybereliggende væv i tandkødet, og de er ofte også at finde i selve tandroden.

På sigt vil det føre til at knoglen langsomt bliver nedbrudt og tanden løsner sig. Få at undgå parandotose kræver det behandling af tanden.

Når først bakterierne bevæger sig ind mod knoglen vil det nedbryde rodhindefibrene på vejen, og tandkødslommen bliver derfor dybere.

Jo længere paradentosen forbliver ubehandlet, jo dybere vil tandkødslommen blive og jo løsere vil dine tænder være.

De typiske symptomer

Mange opdager ikke paradentose før tilstanden er omfattende. Det er derfor vigtigt at din tandlæge regelmæssigt kontrollerer tandkødslommernes dybde, og derefter behandler hvis det skønnes nødvendigt.

På den måde kan du sikre at dit tandkød forbliver sundt. Kontakt os nu hvis du ønsker en grundlæggende undersøgelse af dine tænders tilstand.

Nyere undersøgelser viser at helt optil 12% af befolkningen har paradentose i større eller mindre grad.

Hos denne andel af befolkningen vil en ubehandlet tandkødsbetændelse med tiden udvikle sig til paradentose. Det er derfor vigtigt, at du holder en god mundhygiejne og børster tænder jævnligt. Regelmæssig tandrensning hos din tandlæge kan også forebygge paradentose.

Når du skal have behandlet paradentose skal tandlægen i første omgang kortlægge sygdommens omfang. Dette gøres ved at opmåle tandkødslommerne ved hjælp af et millimetermål.

Tandkødslommernes dybde er et udtryk for, hvor meget kæbeknoglen omkring tænderne er blevet nedbrudt. Det kan endvidere være nødvendigt at få taget røntgenbilleder af tænderne for at få et mere præcist billede af sygdommens omfang.

På baggrund af de informationer man nu har indhentet, foretages selve paradentosebehandlingen, der består af en udrensning af tandkødslommerne samt rensning og afglatning af tændernes rodoverflader (tandrodsrensninger).

Er lommerne meget dybe og betændte, kan det være nødvendigt at foretage behandlingen under lokalbedøvelse.

Hvem rammes?

Syndommen paradentose opstår oftest hos folk i 30-40 års alderen. Dette skyldes at op imod 90% af de 20 årige har tandkødsbetændelse, som på sigt udvikler sig til paradentose, hvis det forbliver ubehandlet.

Når mennesker passerer de 40 år er paradentose den mest almindelige årsag til tab af tænder. Derfor er det naturligvis en god idé at få sygdommen behandlet i tide.

Reglen er at jo tidligere du får paradentose, des mere aggressiv vil sygdommen være. Få man sygdommen i en tidlig alder vil man samtidig også være mindre modstandsdygtig over for den.

Kontakt os nu for at høre mere om hvordan vi kan hjælpe dig til sundere tænder og hvordan vi kan bekæmpe parandotose.